Wanneer we spreken over de gunfactor in het sociaal domein of de zorgverkoop, horen we geregeld: “Het gaat toch om het op te leveren document en ons akkoord op de bijkomende voorwaarden?”
Natuurlijk is het belangrijk om een goede weergave van de (innovatieve) diensten te geven, tijdig de juiste documenten aan te leveren en akkoord te geven op de bijkomende voorwaarden.
Ook de gunfactor speelt altijd (on)bewust een rol.
Zijn jullie bekend bij de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar? Zo ja, welk beeld is er over de zorg en diensten die worden geleverd. Het imago van de organisatie bij de (toekomstige) opdrachtgever is altijd van belang bij de beoordeling. Weet de opdrachtgever eigenlijk wel wie jullie echt zijn en wat jullie doen?
Zeven tips voor het verhogen van de gunfactor bij aanbestedingen in het sociaal domein en de zorgverkoop:
- Lever kwaliteit en geef inzicht in de resultaten. Dit is niet alleen belangrijk voor het verwerven van een opdracht, maar ook voor de kwaliteitsbeleving van de cliënt en medewerkers. Sta eens stil bij de resultaten van de diensten die jullie leveren. Want hoe mooi is het bijvoorbeeld als een klant nieuwe mensen leert kennen, weer naar buiten gaat en met minder zorg langer thuis blijft wonen. Deel de resultaten en successen!;
- Passie voor zorg en welzijn is zeker niet stoffig. Wees er trots op en laat je enthousiasme zien;
- Luister en wees nieuwsgierig. Waar zitten de uitdagingen van de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar. Weet wat er speelt. Lees en luister wat de ‘echte’ vraag is, maak contact en speel in op de uitdagingen die er spelen;
- Blijf trouw aan jezelf. Soms past een bepaalde vraag of opdracht niet bij jullie organisatie. Maak duidelijk waarom jullie deze keer niet meedoen, dat geeft bij een volgende aanbesteding vertrouwen als je wel mee doet om de opdracht te verkrijgen;
- Waardeer je opdrachtgevers in hun aandeel en inzet om de zorg en/of welzijn daadwerkelijk voor elkaar te krijgen;
- Geef inzicht en wees transparant over jullie kostprijzen. Maak duidelijk waar jouw prijs op gebaseerd is;
- Zeker in de gemeentelijke aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd, waarom bent u de beste? Spreek nooit slecht over de concurrentie, maar formuleer de eigen kwaliteit en kracht bondig en duidelijk.
Wel: Wij komen op de afgesproken tijd en hanteren een bandbreedte van 10 minuten voor het afgesproken tijdstip.
Niet: Onze concurrenten komen niet op tijd en geven alleen aan welk dagdeel zij komen.
Meer leren over Wmo en jeugdwet aanbestedingen? Kom naar de training. Klik voor meer informatie.
Voor advies omtrent aanbestedingen of subsidieaanvragen, neem contact op met Priscilla van der Poel.