• Menu
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Diensten
    • Aanbesteden
    • Zorgverkoop
    • Innovatie
    • Trainingen
  • Klanten
  • Onze kracht
  • Vacatures
    • Adviseur Zorgverkoop & Aanbestedingen
  • Blog
  • Contact
  • search

BUIS - samenwerken aan betere zorg, welzijn en participatie

samenwerken aan betere zorg, welzijn en participatie

  • Home
  • Diensten
    • Aanbesteden
    • Zorgverkoop
    • Innovatie
    • Trainingen
  • Klanten
  • Onze kracht
  • Vacatures
    • Adviseur Zorgverkoop & Aanbestedingen
  • Blog
  • Contact
  • search

Marktwerking zorg en sociaal domein: vragen stellen bij een aanbesteding?!

10/01/2020 door Astrid Buis

marktwerking zorgDaarom hebben wij niet voor dit vak gekozen!!

Marktwerking zorg en inschrijven op aanbestedingen daar wil je als organisatie toch niets mee te maken hebben. Want we werken vanuit  persoonlijke motivatie en ambitie om bij te dragen aan betere zorg en welzijn. Dit is niet waarom we aan het (organisatorische) werk in de zorg en het sociaal domein zijn begonnen…

en dan op een dag zit je achter je bureau met een:

  • concept-ontwikkelovereenkomst 20 pagina’s.
  • inkoopvoorwaarden VNG 25 pagina’s.
  • Eigen Verklaring van 15 pagina’s.

In totaal 57 pagina’s leeswerk waarover je opmerkingen en vragen kan stellen aan de aanbestedende dienst. In dit geval de gemeente?

Het volgen van het trainingsprogramma Zorg & Welzijn helpt je verder! Lees verder, klik hier! 

Vragen stellen over de aanbesteding?!

Maar welke vragen? Een deskundige er bij halen? Wat gaat dat allemaal niet kosten? En eigenlijk heb je vooral een paar vragen die je kort wil doornemen, om een gerichte vraag te stellen aan de aanbestedende dienst…

Denk ook eens na over wat zo’n vraag kan opleveren. Welke kosten worden voorkomen. En wat voor vragen worden er dan gesteld? Bijvoorbeeld deze:

Vraag 1: Bij punt 16 Er staat dat we moeten zorgen voor vervanging tijdens vakantieperiode. In het uitvoeringsplan p 15 staat en het huidige beleid is dat we dit in overleg met de cliënt doen. We zien hier een tegenstelling. Wat wordt het beleid over vervanging?

Antwoord 1: In de begeleidende tekst bij eis 16 van het Programma van eisen – algemeen is opgenomen dat in overleg met de cliënt de frequentie van de ondersteuning tijdens deze periode kan afwijken. De regel is dus continuïteit van de te bieden ondersteuning, dat wil zeggen vervanging tijdens deze periodes/omstandigheden, tenzij in overleg en na toestemming van de cliënt andere afspraken zijn gemaakt over de frequentie van ondersteuning.

Vraag 2: Concept Overeenkomst, pagina 7/ artikel 6.2: Vrijwaring derden: Vrijwaring derden achten wij disproportioneel en in strijd met de gids proportionaliteit welke onderdeel is van de aanbestedingswet. Bovendien is dit niet te verzekeren. Dit zou voor ons een reden kunnen zijn om af te zien van verdere deelname.
Vraag: wij verzoek u dit onderdeel te laten vervallen. Graag ontvangen wij ook uw motivatie.

Antwoord 2: De vrijwaringsverplichting wordt beperkt (gemaximeerd) tot maximaal van € 2,5 mln. – tot de hoogte van de verzekerde waarde op de beroeps- en/ of aansprakelijkheidsverzekering zoals beschreven in paragraaf 1.4.6 van de Inschrijvingsleidraad. Vanwege de begrenzing qua aansprakelijkheid is de schade in deze derhalve verzekerbaar. De aanbestedende dienst gaat hiermee vanuit eventuele bezwaren over de disproportionaliteit van voorwaarden te hebben weggenomen en alle geïnteresseerde partijen gelegenheid hebben om een passende inschrijving te doen.

Meer leren over inschrijven op de aanbesteding. klik hier en kom meer te weten!

En dan nu weer terug… naar de marktwerking zorg

Een eerlijk en gelijkwaardig contract tussen financier en zorgaanbieder is ook onderdeel van goede zorg en draagt daardoor bij aan kwaliteit van zorg en leven. Overdreven bureaucratie helaas niet. En daar krijgen we in de contractrondes vaak mee te maken. Gelukkig kan je ook daarover als zorgaanbieder onderhandelen en vragen stellen.

 Neem contact op met Astrid Buis →

Categorie: Aanbesteden, Wmo, Zorginkoop Tags: aanbesteden, zorgaanbieders, zorgondernemers Wil je reageren? Graag →

Vorig bericht: « Inspraak verpleeghuis voor bewoners: De omgekeerde wereld!
Volgend bericht: De Stimuleringsregeling Wonen en Zorg (SWZ) is nu van kracht. »

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Onze nieuwsbrief
over zorg en sociaal domein
Meld je aan:

BUIS blog

  • 7 tips voor het verhogen van de gunfactor bij aanbestedingen
  • Wat weegt zwaarder de AVG of de overeenkomst?
  • Aanbesteden in het sociaal domein en Zorgverkoop: 3 Tips
  • Prestatie-inkoop of Best Value Procurement. Deel 1
  • Geschiktheidseisen. Over hoofdaannemers, combinaties en onderaannemers

Footer

BUIS advies bv

Oude Delft 73a
2611BC Delft

Routebeschrijving

KvK 27285572

contact

085 0477 755

Privacyverklaring

Volg ons

  • LinkedIn

© 2025 BUIS - samenwerken aan betere zorg, welzijn en participatie | WordPress | Marleen de Korver Webcommunicatie

Gratis schema ‘Organiseren na de aanbesteding’
Vraag dit handige overzicht nu aan:
Je gegevens worden uiteraard nooit doorgegeven aan derden.
Lees hier de privacyverklaring van BUIS advies.
Gratis schema ‘Organiseren na de aanbesteding’
Vraag dit handige overzicht nu aan:
Onze nieuwsbrief
over zorg en sociaal domein
Meld je aan:
Gratis schema ‘Organiseren na de aanbesteding’
Vraag dit handige overzicht nu aan: