Gunfactor aanbesteden in het sociaal domein of de zorgverkoop is dat belangrijk bij een offerte? Wanneer wij bij een intake doorvragen over de gunfactor, reageren klanten nogal eens verbaasd, als de gunfactor ter sprake komt.
Het gaat toch om het op te leveren document en ons akkoord op de bijkomende voorwaarden?
Op zich is dat ook zo, maar ook de gunfactor speelt altijd (on)bewust een rol. Kent de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar jullie al? Zo ja, welk beeld is er over de zorg en diensten die worden geleverd. Het imago van de organisatie bij de (toekomstige) opdrachtgever is altijd van belang bij de beoordeling.
Weet de opdrachtgever eigenlijk wel wie jullie echt zijn?
7 tips voor het verhogen van de gunfactor aanbesteden in het sociaal domein en de zorgverkoop.
- Lever kwaliteit en maak de resultaten bij jullie klanten zichtbaar. Overigens niet alleen voor het verwerven van een opdracht, maar ook voor de kwaliteitsbeleving van de klant en medewerkers. Sta eens stil bij de resultaten van je werk. Want hoe mooi is het als een klant nieuwe mensen leert kennen, weer naar buiten gaat en met minder zorg langer thuis blijft wonen.
- Passie voor welzijn en zorg is zeker niet stoffig. Wees er trots op en laat je enthousiasme gewoon zien.
- Luister en wees nieuwsgierig. Waar zit het echte probleem van de gemeente, het zorgkantoor of de zorgverzekeraar. Weet wat er speelt. Lees en luister wat de ‘echte’ vraag is en maak contact.
- Blijf trouw aan jezelf. Soms past een bepaalde vraag of opdracht niet bij jullie organisatie. Maak duidelijk waarom jullie deze keer niet meedoen dat geeft ook vertrouwen als je wel mee doet om de opdracht te verkrijgen.
- Waardeer je opdrachtgevers in hun aandeel en inzet om de zorg en/of welzijn daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.
- Geef inzicht en wees transparant over jullie kostprijzen. Maak duidelijk waar jouw prijs op gebaseerd is.
- Zeker in de gemeentelijke aanbestedingen wordt steeds vaker gevraagd, waarom bent u de beste? Spreek nooit slecht over de concurrentie, maar formuleer de eigen kwaliteit bondig en duidelijk.
Wel: Wij komen op de afgesproken tijd en hanteren een bandbreedte van 10 minuten voor het afgesproken tijdstip.
Niet: Onze concurrenten komen niet op tijd en geven alleen aan welk dagdeel zij komen.
Succes!
Lees ook het blog van vorige week: Gunfactor in het sociaal domein
De gunfactor versterken? Neem contact op met Astrid Buis