Persoonsvolgend budget Wlz van start: “Wat betekent dat nu precies en wat zijn de gevolgen voor onze organisatie?”.
De zorgkantoren maken bij de Wlz inkoop 2016 een begin met het werken via een persoonsvolgend budget. Let op, het gaat over een begin en niet over de volledige implementatie. Als er sprake is van 100% werken met een persoonsvolgend budget dan kan de zorgvrager met zijn/haar indicatie bij de erkende natura zorgaanbieders van eigen keuze terecht en zijn daar geen belemmeringen meer voor, tenminste in het budget van de zorgorganisatie. Aan een 100% invoering zitten allerlei kansen en risico’s. Waarover meer in een ander blog.
Nu verder met het persoonsvolgende budget in de Wlz 2016
Zorgkantoren willen de bekostiging waar mogelijk volgend maken op de keuze van de cliënt. Zowel de keuze voor een leveringsvorm zoals MPT, VPT of ZZP, als de keuze voor een zorgaanbieder. De zorgkantoren nemen de wensen van de cliënt nadrukkelijk als uitgangspunt bij de inrichting van de inkoopprocedure. Dit betekent dat alle zorgkantoren voor 2016 binnen de vastgestelde financiële kaders vooraf zo veel mogelijk ruimte creëren voor de keuze van de cliënt. Dit is een grote verandering voor alle betrokken partijen.
Op dit moment spreken zorgaanbieders in de Wlz een vast volume op jaarbasis af. De zorgvrager is daardoor afhankelijk is van de beschikbaarheid van zorg en wonen bij de zorgaanbieder van de eerste voorkeur. Wanneer de urgentie hoog is dan betekent dat verhuizing naar een instelling waar nog wel ruimte is in het budget voor nieuwe bewoners. Dit is niet alleen voor de cliënt nadelig. Ook zorgaanbieders die goede kwaliteit bieden kunnen ondanks een wachtlijst en hoge tevredenheid niet uitbreiden. Vandaar dat de zorgkantoren in 2016 de eerste stappen zetten om het zorgaanbod meer in te richten op de keuze van de zorgvragers.
Hoe zien deze eerste stappen er uit?
Zorgkantoren stellen bij de contractering een toekenningspercentage vast, wat recht doet aan de persoonsvolgende bekostiging, en tegelijkertijd de continuïteit van de zorg aan bestaande cliënten borgt. De zorgkantoren zetten bij de initiële afspraak 2016 niet langer het volledige volume vast, waardoor er meer ruimte komt voor de keuze van de cliënt. Want de middelen die niet op voorhand verdeeld zijn, worden in de herschikking 2016 verdeeld op basis van de keuze van de cliënt. Let op: alleen bij de gecontracteerde zorgorganisaties.
Ieder zorgkantoor beschrijft voor de eigen regio hoe bovenstaande uitgangspunten zijn toegepast en tot welke toekenningspercentages deze hebben geleid.
Persoonsvolgend budget in de Wlz. Wat betekent dit voor de zorgaanbieders?
Een zorgaanbieder krijgt minder budgetzekerheid bij de initiële afspraak en de geleverde zorg wordt pas vergoed nadat de cliënt voor hem heeft gekozen. Mits er voldoende middelen zijn.
Om zorgaanbieders te ondersteunen bij deze werkwijze, publiceren zorgkantoren periodiek informatie over de uitnutting van de contracteerruimte.
De echte gevolgen gaan veel verder. Zorgorganisaties krijgen meer ruimte om zich positief te onderscheiden en mensen die bij hun terecht willen daadwerkelijk te helpen.
Onderscheidend werken in de zorg wordt dus ook voor de bedrijfsvoering steeds belangrijker. Een prachtige ontwikkeling waar veel mensen met een zorgvraag en hun naasten van gaan profiteren.
Ook aan het werk met mooie zorgconcepten en innovatie? Neem dan contact op met Astrid Buis!
Natuurlijk maken de mensen de zorg. Investeren in de mensen die bij jullie werken? Kijk dan eens op www.zin-in-zorg.nl. Want betere communicatie is betere zorg.