• Menu
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Home
  • Diensten
    • Aanbesteden
    • Zorgverkoop
    • Innovatie
    • Trainingen
  • Klanten
  • Onze kracht
  • Vacatures
    • Adviseur Zorgverkoop & Aanbestedingen
  • Blog
  • Contact
  • search

BUIS - samenwerken aan betere zorg, welzijn en participatie

samenwerken aan betere zorg, welzijn en participatie

  • Home
  • Diensten
    • Aanbesteden
    • Zorgverkoop
    • Innovatie
    • Trainingen
  • Klanten
  • Onze kracht
  • Vacatures
    • Adviseur Zorgverkoop & Aanbestedingen
  • Blog
  • Contact
  • search

Het verzorgingshuis gaat nu toch echt dicht: HOERA!?

30/04/2015 door Astrid Buis

Thuis wonen met een (voormalige) Awbz-indicatie: deel 3

verzorgingshuis

Het verzorgingshuis had een functie. Met de hervorming van de verblijfszorg en de komst van de Wlz (Wet langdurige zorg, v/h Awbz) sloten veel zorgorganisatie hun woonzorgcentra of hervormden deze naar verblijf voor zogenaamde verpleeghuiszorg.

Door de sluiting van een centrum verdwijnt vaak ook de voorziening voor ouderen uit de omliggende buurten en de aanleunwoningen. De ouderen die het thuis met enige begeleiding niet redden en naar het woonzorgcentrum verhuisden verliezen het woonzorgcentrum als optie. In de wijken ontstaat door het wegvallen van deze beschermde woonvormen en collectieve welzijnsvoorziening een ‘gat’ in de mogelijkheden om zo lang mogelijk thuis te wonen en/of niet naar het verpleeghuis te gaan. 

Zoals vandaag al uit de berichtgeving bleek, verwijzen gemeenten/wijkteams nu ook steeds sneller dan vroeger en dan noodzakelijk is door naar het dure verpleeghuis. Door de situatie thuis ontstaat een hoger zorgprofiel dan op basis van de beperking noodzakelijk is. Tegelijkertijd bereidt VWS zich voor op het oplossen van tekorten in de Wlz door te overwegen kortingen in de Wmo budgets van de gemeenten door te voeren.

Verzorgingshuis weg? Genoeg reden om het voorzieningenaanbod weer ‘compleet’ te maken

Over welke mensen gaat het? Het gaat deze keer over ouderen met een lage mobiliteit, die alleen wonen en onzeker zijn over hun eigen functioneren (overigens zijn er ook andere doelgroepen gebaat bij beschut wonen in de wijk). Zij vragen veel tijd en aandacht van de (informele) zorg. Het huis wordt te groot, zelf boodschappen doen gaat niet meer, alleen in huis wordt angstig, vergeetachtigheid speelt vaak ook al een rol en het eigen netwerk wordt steeds kleiner.

Bij deze (toenemende) problemen kwam in het verleden vaak het verzorgingshuis als oplossing uit de bus. Maar de verhuizing naar het Woonzorgcentrum/ verzorgingshuis bracht vaak ook onnodig verlies van zelfstandigheid. Koken hoefde helemaal niet meer, financiële zelfstandigheid werd beperkt door de eigen bijdrage, privacy nam af en in veel gevallen werd zelfs de koffie en thee ingeschonken.

Het is tijd voor kansen in de ouderenzorg

Waarbij opgemerkt dat een andere vorm van hervorming in de lage Zorgzwaartepakketten en ondernemerschap bij de zorgorganisaties de afbouw hadden kunnen voorkomen of beter doorontwikkeld naar de kansen die de transities bieden. Echter het is zoals het is.

Wat is er mogelijk voor kwetsbare burgers in de wijk, die een beschutte woonvorm nodig hebben?

  • Organiseren van 24 uurs bereikbaarheid en ongeplande zorg:
    Lees mijn blog Zelfstandig wonen in de wijk voor mensen met ZZP 1 t/m 4
  • Invulling en visie op samenredzaamheid
  • Toewijzing van seniorenwoning waar zelfstandig gewoond wordt, maar bijvoorbeeld ook een huiskamer aan verbonden is.
    Lees mijn blog Woonzorgcentra na 2015/2016: hoe moet het verder?
  • Samenwerking en samenhang in de financiering. Gemeenten, zorgverzekeraars en zorgkantoor, jullie kunnen samen veel meer dan alleen!
  • Integrale samenwerking mantelzorg, professionals en vrijwilligers.

Een masterplan: ouder worden in je eigen buurt.

Aan de slag met zo’n masterplan? Neem dan contact met mij op!

Volgende week: Langer thuis en de winst en voordeel van een huishoudelijke hulp.

Dit is deel 3 uit de serie ‘Thuis wonen met een (voormalige) Awbz-indicatie’. Zie ook:

  • Deel 1: Afbouw Awbz naar Wlz, Wmo en Zorgverzekeringswet
  • Deel 2: De Ouderenzorg

Categorie: Ouderenzorg, Overheidsbeleid Tags: Beschut wonen, Wlz, Wmo, Woonzorgcentrum, zelfstandig wonen Wil je reageren? Graag →

Vorig bericht: « Thuis wonen met een (voormalige) Awbz-indicatie: deel 2
Volgend bericht: Huishoudelijke hulp wegbezuinigen, dat kunnen we niet betalen! »

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primaire Sidebar

Onze nieuwsbrief
over zorg en sociaal domein
Meld je aan:

BUIS blog

  • 7 tips voor het verhogen van de gunfactor bij aanbestedingen
  • Wat weegt zwaarder de AVG of de overeenkomst?
  • Aanbesteden in het sociaal domein en Zorgverkoop: 3 Tips
  • Prestatie-inkoop of Best Value Procurement. Deel 1
  • Geschiktheidseisen. Over hoofdaannemers, combinaties en onderaannemers

Footer

BUIS advies bv

Oude Delft 73a
2611BC Delft

Routebeschrijving

KvK 27285572

contact

085 0477 755

Privacyverklaring

Volg ons

  • LinkedIn

© 2025 BUIS - samenwerken aan betere zorg, welzijn en participatie | WordPress | Marleen de Korver Webcommunicatie

Gratis schema ‘Organiseren na de aanbesteding’
Vraag dit handige overzicht nu aan:
Je gegevens worden uiteraard nooit doorgegeven aan derden.
Lees hier de privacyverklaring van BUIS advies.
Gratis schema ‘Organiseren na de aanbesteding’
Vraag dit handige overzicht nu aan:
Onze nieuwsbrief
over zorg en sociaal domein
Meld je aan:
Gratis schema ‘Organiseren na de aanbesteding’
Vraag dit handige overzicht nu aan: