Voor de Wmo en andere maatschappelijke diensten wordt steeds vaker in dialoog aanbesteed, de meest gebruikte variant is het bestuurlijk aanbesteden.
In het bestuurlijk aanbesteden wordt op basis van de dialoog tussen gemeenten en zorg- een welzijnsaanbieders een convenant gesloten. Op basis van dit convenant worden diensten afgesloten en ook weer deelovereenkomsten gesloten.
In dit aanbestedingsproces worden meerdere grote overkoepelende bijeenkomsten georganiseerd, uit de gezamenlijk gedragen uitkomsten wordt de hoofdovereenkomst opgesteld.
Diegenen onder de lezers die op deze bijeenkomsten aanwezig zijn geweest, weten dat de kwaliteit van de uitkomsten grotendeels bepaald wordt door de voorbereiding en het voorzitterschap.
Daarom ook het advies aan gemeenten om deze bijeenkomsten niet alleen juridisch maar ook procesmatig goed te sturen en een voorzitter te kiezen die het totaalproces bewaakt.
- Is voor alle aanwezigen duidelijk waarvoor de bijeenkomst bedoeld is?
- Zijn de deelnemers gemandateerd om namens hun organisatie op te treden?
- Is de participatie van de belanghebbenden, de inwoners van een stad goed voorbereid?
- Heeft iedereen zijn bijdragen kunnen leveren?
- Is de vraag en behoeften van de burgers voldoende ingevuld?
- Snapt iedereen wat aanbesteden is en wat er in het hoofdconvenant allemaal geregeld gaat worden?
Dit proces vraagt om compleet- en zorgvuldigheid, waar alle betrokkenen de gelegenheid krijgen om inbreng te hebben.
Want daar gaat het toch om in de Wmo: meedoen!
Ook aan de slag met een dialoog over de invulling van de Wmo?
Neem contact op voor procesbegeleiding en/of een aanbestedingsdeskundige.
Lees ook dit artikel over bestuurlijk aanbesteden →