Zoals ik in het vorige blog heb aangekondigd, deze keer een uitleg over bestuurlijk aanbesteden. Een aanbestedingswijze die steeds vaker wordt gebruikt en in overweging is voor het aanbesteden van Wmo-diensten.
Geestelijk vader van deze manier van aanbesteden is Tim Robbe, aanbestedingsjurist, ondernemer en verbonden aan de universiteit van Twente.
Bestuurlijk aanbesteden kan alleen met diensten die onder 2B vallen. Dat betekent dat de regels voor Europese aanbestedingen van maatschappelijke diensten van toepassing zijn.
De basis voor dit bestuurlijk aanbesteden is eigenlijk een vergaande marktconsultatie. Dat betekent dat de opdrachtgever (gemeente) en de opdrachtnemers (zorg- en welzijnaanbieders) met elkaar in gesprek gaan over de selectie- en gunningscriteria. Vanuit de overtuiging dat het belangrijk is dat gemeenten en zorg- en welzijnsorganisaties niet alleen over de inhoud van de opdracht, maar ook over elkaars doelen en beeldvorming uitwisselen.
Compromissen sluiten, onderhandelen en flexibiliteit in het contract zijn hier belangrijke trefwoorden. Er kunnen later opdrachten worden toegevoegd en ook voor het inschakelen van partners/onderaannemers voor de opdracht is ruimte.
Een werkwijze die gemeenten vinden passen bij de complexiteit van de uitvoering van de Wmo en op den duur de andere transities. Voor alle duidelijkheid: de regie en de uiteindelijke gunning blijven bij de gemeente liggen.
De 8 stappen van bestuurlijk aanbesteden
- Voorbereiding
- Legitimering
- Eerst besluitvorming
- Plenair overleg (marktconsultatie)
- Voorbereiding prijsonderhandeling
- Tweede besluitvorming
- Prijsonderhandelingen
- Afronding → start
Zelf heb ik al twee keer te maken gehad met bestuurlijk aanbesteden. Een welzijns- en een huishoudelijke opdracht. Mijn oordeel over deze manier van aanbesteden stel ik nog even uit. Waar ik voorlopig wel extra op let:
- Is de kwaliteit van de inhoud van de opdracht inderdaad gebaat bij een dergelijk interactief proces?
- Hoe ontwikkelt de onduidelijkheid over de toe te voegen opdrachten zich en wat betekent dat? Bijvoorbeeld: Mag de partij die nu de Welzijnsopdracht Wmo gegund krijgt ook alle wijkgerichte dagbesteding vanuit de overheveling begeleiding groep naar de Wmo gaan uitvoeren/inkopen?
- Is er wel voldoende ruimte voor het belang en de vraag van de inwoners zelf van de gemeente?
- Hoe staat het met de transparantie en mededinging in het uiteindelijke keuzeproces?
Ik houd je op de hoogte!
Meer weten over de verkoop van Awbz- en Wmo diensten? Neem dan contact met mij op.
Astrid Buis is Awbz- en Wmo-expert. Zij werkt op het snijvlak van beleid en uitvoering van de strategie in de praktijk. Haar opdrachtgevers zetten Astrid in als interim- of programmamanager en steeds vaker als adviseur bedrijfsvoering en aanbestedingen. Astrid heeft een groot netwerk in de zorg, waarvan haar klanten graag gebruik maken en is oprichter en directeur van Buis Managementadvies.