Deze vraag en dit aanbod komen regelmatig in het nieuws. Verontwaardigde bewoners en familie klagen dat zij moeten bijbetalen voor wc-papier, fruit of douchebeurt. Door deze voorbeelden komt het bijbetalen in de Awbz in een vreemd daglicht te staan. Immers de kosten voor deze zaken worden gedekt uit de zorgzwaartefinanciering van een intramurale plek.
Bijbetalen voor zorg of extra thuiszorg inkopen uit eigen middelen is sowieso een moeilijk onderwerp in Nederland. Over zorg inkopen uit eigen middelen volgende week meer. Terug naar de intramurale setting.
Awbz-plus
Wat nu als je heel graag een (grotere) eigen kamer wilt in het verpleeghuis, graag iedere dag een boswandeling maakt of je kamer graag vaker wilt laten schoonmaken en je kunt dat nog betalen ook? In eigen stad of dorp leven wij toch verschillend van een verschillend inkomen. En na verhuizing naar een instelling zouden die verschillen in één keer niet meer kunnen? Vanwege de vraag van veel senioren naar extra diensten, denken veel organisaties na over de zogenaamde Awbz-plus. In mijn werk heb ik die ‘eer’ ook gehad en er tot twee keer toe heel veel van geleerd.
Tips voor de start:
- Zorg dat de basiszorg uit de Awbz voor iedereen (ook de mensen die niet bijbetalen) helemaal duidelijk is. Voorkom te allen tijde dat er betaald wordt voor een dienst die al bekostigd is vanuit de Awbz. Een ZZP zorgzwaarte-arrangement is daarbij een handig hulpmiddel en daarmee een eerste randvoorwaarde.
- Betrek de cliëntenraad bij de ontwikkeling van deze service. Schuw ook de heikele punten niet. Verschillen zijn altijd lastig, sommige bewoners krijgen meer bezoek dan anderen. Is ook niet leuk voor de eenzame bewoner, maar geen reden om het bezoek naar huis te sturen.
- Bespreek vooraf de hele opzet met het zorgkantoor en de raad van toezicht.
- Stel dat je ook grotere kamers aanbiedt tegen bijbetaling, deze zijn dan voor een groot deel nog steeds bekostigd uit Awbz-geld. Hoe ga je om met de wachtlijst en spoedgevallen van mensen die dit niet willen/kunnen betalen? Gaan deze mensen dan later intern naar een kleinere kamer verhuizen? Maak beleid voor uitgangspunten bij onderbezetting in de basiszorg en doorgang van de extra zorg/ welzijn.
- Last but not least: de medewerkers denken hierover graag mee en dragen dit concept in de praktijk. Zonder hen gaat het niet lukken.
En nog een keer: In de Awbz-financiering zit de ruimte om de basiszorg te leveren, dus die moet voor iedere bewoner in orde zijn. Succes!
Meer weten of een keer sparren over deze mogelijkheden?
Mail mij of bel mij: 06 516 030 85.
Volgende keer: Hoe komt het toch dat een peperdure vakantie van een oudere voor de omgeving geen enkel probleem is, maar extra thuiszorg inkopen uit eigen middelen, zoveel negatieve reacties geeft?