Update juli 2011: Genoemde regeling wordt veranderd. Vanaf 2012 wordt voor een verpleeghuisplek doorbetaald als een bewoner naar het ziekenhuis moet. Hierdoor krijgt de bewoner recht op terugkeer naar dezelfde kamer.
Wanneer bewoners van een verpleeghuis langer dan 14 dagen in een ziekenhuis zijn opgenomen, mag het verpleeghuis de kamer aan een andere cliënt geven. Deze bepaling is afkomstig uit de algemene leveringsvoorwaarden voor verpleeg- en verzorgingshuizen (sinds 1 januari 2011 landelijk in gebruik).
Wanneer een cliënt van een verpleeghuis afwezig is, ontvangt het verpleeghuis geen vergoeding. Verpleeghuizen claimen de afwezigheid niet te kunnen betalen, immers de kosten lopen door. Bovendien is met iedere cliënt een zorgovereenkomst afgesloten en de algemene voorwaarden zijn van toepassing.
Dit beleid was in de oude 4-persoonskamer niet nodig. Je had een bed, een kledingkast een nachtkastje met 2 foto’s en na het ziekenhuis was er bij terugkeer wel een ander bed te vinden. Nu organiseren we persoonlijke zorg, met privacy en aandacht voor eigen leefsfeer, alleen de huidige regels en financiering werken daar tegenin.
Een eigen zelfingerichte kamer, een woongroep waarin je met elkaar leeft, maar die wel ieder moment kwijt kunnen raken? En wat gaat dit zwaard van Damocles wel niet kosten? Angst om in het ziekenhuis te worden opgenomen; verzwijgen van aandoeningen en daardoor herindicatie en verhoging van de zorgzwaarte, om maar te zwijgen van de wissel die dit op de werkdrukbeleving van de medewerkers trekt.
Er zijn 2 zaken nodig om deze ‘uitzetting’ tegen te houden:
- Een nieuwe beleidsregel die voor de 1-persoonskamer en woongroepen in het verpleeghuis, dezelfde regeling als voor het verzorgingshuis van toepassing verklaard. Namelijk dat de verblijfskosten tijdens afwezigheid van de bewoner doorlopen.
- Een intern actieplan waarin minimaal opgenomen:
- Beheer ZZP’s: Een planning en begroting waarin de inkomsten en de uitgaven op elkaar zijn afgestemd. Als de inkomsten uit de ZZP’s afnemen moeten de uitgaven voor medewerkers naar beneden.
- Flexplanning medewerkers.
- Begroting met reserve (de zogenaamde spaarpot voor leegstand).
- Afspraken met de OR en de medewerkers over aanpassing van de werktijden bij leegstand.
Van start met de lobby en het interne actieplan!